Author, Writer, Journalist, Political Analyst, Speaker, Business and Personal Growth Advisor
Over 30 years of experience in the media and entertainment sector
Published over 1500 articles in various newspapers and magazines.
Interviewed many prominent personalities including leaders, ministers, top officials, businessmen and industrialists.
Developed several TV programmes on economic and social issues
Organised several business talk shows for TV channel
Conducted several workshops for students, youth and budding entrepreneurs
Poverty, hunger, unemployment, lack of happiness in people's lives were some of the issues that were inspiring me to do something in this direction. So I started reading and then writing on these topics. Formed 'Yuva Jagrati Club' to awaken the youth at the beginning of college life. I found that the ratio of increase in job opportunities is very low compared to population growth and this can be overcome only when more and more new activities are conducted. New activities will increase only when people find work opportunities instead of looking for jobs and work in those work opportunities by taking two-four people along. That is, if unemployment is to be removed, then instead of 'finding jobs', 'work opportunities' will have to be found. I found that an important reason for unemployment is that a large section of the society, despite the internet revolution, is not able to find out where work opportunities are available for them.
It was becoming clear from the study and writing work that there is no dearth of work opportunities for any entrepreneurial person, but most of the people wanted to work but with a limited thinking of 'job with good salary'. I understood not one or two but about 20 reasons behind the lack of any means of income for capable youth. So now I started studying in that direction and came to the conclusion that for this, the mindset of people will have to change. Since I was working to help such people who cannot spend much even to get important information for themselves, so I started thinking about Low Cost Knowledge Solutions. I came to the conclusion that not only low cost knowledge delivery can be done from the Media, Entertainment, Tourism, Finance, Education and Technology (MET-FET) sector, but there are ample job opportunities in this sector itself. If the target group is made aware about these, then we can easily provide job opportunities for crores of people.
I could see job opportunities but it was also a challenge that the job opportunities should also become a source of income, otherwise the objectives for which we are working will not be fulfilled. Now I started thinking about what new job opportunities can be developed in the MET-FET sector that can become a source of livelihood for millions of people. Research in this direction turned me towards a new mission and this mission is to establish India as a global brand. Promote India as a Global Brand.
गरीबी, भुखमरी, बेरोजगारी, लोगों के जीवन में खुशी का अभाव कुछ ऐसे मुद्दे थे जो मुझे इस दिशा में कुछ करने के लिए प्रेरित कर रहे थे। इसलिए मैंने इन विषयों पर पढ़ना और फिर लिखना शुरू किया। अपनी कालेज लाइफ में युवाओं को जाग्रत करने के लिए 'युवा जाग्रति क्लब' का गठन किया। मैंने पाया कि जनसंख्या वृद्धि की तुलना में जॉब के अवसर में वृद्धि का अनुपात काफी कम है और इसे तभी दूर किया जा सकता है जबकि अधिक से अधिक नई गतिविधियां संचालित हों। नई गतिविधियां तभी बढेंगी जब लोग जॉब ढूंढने के बजाय काम के अवसरों को ढूंढें और उन काम के अवसरों में दो-चार लोगों को साथ लेकर काम करें। यानी बेरोजगारी दूर करनी है तो 'जॉब ढूंढने' के बजाय 'काम के अवसरों' को ढूंढना होगा। मैंने पाया कि बेरोजगारी का एक अहम कारण यह है कि समाज का एक बड़ा वर्ग इंटरनेट क्रांति के बावजूद यह पता नहीं लगा पाता कि उसके लिए काम के अवसर कहां कहां पर मौजूद है। अध्ययन और लेखन कार्य से यह स्पष्ट हो रहा था कि किसी भी उद्यमशील व्यक्ति के लिए काम के अवसरों (Work Opportunities) की कोई कमी नहीं है लेकिन अधिकांश लोग काम तो करना चाहते थे पर 'अच्छी सैलरी वाला जॉब' की एक सीमित सोच के साथ। सक्षम युवा के पास आय का कोई साधन न होने के पीछे एक दो नहीं करीब 20 कारण समझ में आये। इसलिए अब उस दिशा में अध्ययन शुरू किया और इस निष्कर्ष पर पहुंचा कि इसके लिए लोगों की मानसिकता को बदलना होगा। चूंकि मैं ऐसे लोगों की मदद करने के लिए काम कर रहा था जो अपने लिए महत्वपूर्ण जानकारी पाने के लिए भी अधिक खर्च नहीं कर सकते अतः मैंने Low Cost Knowledge Solutions पर विचार शुरू किया। मैं इस नतीजे पर पहुंचा कि Media, Entertainment, Tourism, Finance, Education और Technology (MET-FET) क्षेत्र से न केवल लो कास्ट नॉलेज डिलीवरी की जा सकती है बल्कि इस क्षेत्र में ही काम के व्यापक अवसर मौजूद हैं। यदि इन्हीं के बारे में यदि टार्गेट वर्ग को जागृत किया जाए तो हम आसानी से करोड़ों लोगों के लिए काम के अवसर उपलब्ध करा सकते हैं। मुझे काम के अवसर तो नजर आ रहे थे लेकिन यह चुनौती भी थी कि काम के अवसर कमाई का जरिया भी बने अन्यथा जिन उद्देश्यों को ध्यान में रखकर हम काम कर रहे हैं वह पूरा नहीं हो पाएगा। अब मैंने इस दिशा में सोचना शुरू किया कि MET-FET क्षेत्र में कौन कौन से काम के नये अवसर विकसित किए जा सकते हैं जो करोड़ों लोगों के लिए रोजी-रोटी का माध्यम बन सके। इस दिशा में शोध ने मुझे एक नये मिशन की ओर मोड़ दिया और यह मिशन है भारत को वैश्विक ब्रांड के रूप में स्थपित करना Promote India as a Global Brand।