Is "sustainable development" just a sham?
Today every country in the world is talking about sustainable development, but the work is being done in the opposite way, which makes it seem that sustainable development is just a sham. Governments of different countries are preparing big roadmaps regarding environment and climate change, but on the other hand, industry and business are being allowed to play with nature and environment in the name of development.
CEOs of many companies agree that government rules and standards, subsidies and incentives, and public investment in green technologies can be the most effective drivers in promoting corporate sustainability. But we found in this direction that the root cause of the problem is the mental tendency to earn and increase money by any means, due to which nature and humanity are also neglected. Many big companies in India consider social and environmental issues important for their business, but do not work with that mindset. For most companies, sustainability is just a sham, not a part of the core strategy.
If people in a country are suffering from hunger or are not getting clean water to drink and that country is spending its limited resources on other things instead of achieving these human development goals, then sustainable development is impossible. Since the burden of achieving human development goals in a certain time frame lies on the government of that country, improvement in this direction is possible only when the government itself works with full responsibility. After this comes the matter of the critical needs of the current generation. The burden of doing this work lies on the individual, industry and business world and NGOs. If the resources are to be used properly, then the task of deciding the critical needs of the current generation has to be left entirely to the discretion of the people instead of the market mechanism and the mentality of earning maximum profit. The market mechanism can decide the price of a commodity on the basis of demand and supply, but cannot compensate for the loss in the form of inventory or unsold stock when the supply exceeds the demand.
क्या "सतत विकास" सिर्फ़ दिखावा है?
आज दुनिया का हर देश सतत विकास की बात कर रहा है, लेकिन काम इसके उलट हो रहा है, जिससे ऐसा लगता है कि सतत विकास सिर्फ़ दिखावा है। अलग-अलग देशों की सरकारें पर्यावरण और जलवायु परिवर्तन को लेकर बड़े-बड़े रोडमैप तैयार कर रही हैं, लेकिन दूसरी तरफ़ उद्योग और व्यापार जगत को विकास के नाम पर प्रकृति और पर्यावरण से खिलवाड़ करने की छूट दी जा रही है।
कई कंपनियों के सीईओ इस बात पर सहमत हैं कि सरकारी नियम और मानक, सब्सिडी और प्रोत्साहन, और हरित प्रौद्योगिकियों में सार्वजनिक निवेश कॉर्पोरेट स्थिरता को बढ़ावा देने में सबसे प्रभावी चालक हो सकते हैं। लेकिन हमने इस दिशा में पाया कि समस्या का मूल कारण किसी भी तरह से धन कमाने और बढ़ाने की मानसिक प्रवृत्ति है, जिसके कारण प्रकृति और मानवता की भी उपेक्षा की जाती है। भारत में कई बड़ी कंपनियाँ सामाजिक और पर्यावरणीय मुद्दों को अपने व्यवसाय के लिए महत्वपूर्ण मानती हैं, लेकिन उस मानसिकता के साथ काम नहीं करती हैं। ज़्यादातर कंपनियों के लिए स्थिरता सिर्फ़ दिखावा है, मूल रणनीति का हिस्सा नहीं।
यदि किसी देश में लोग भूख से पीड़ित हैं या उन्हें पीने के लिए साफ पानी नहीं मिल रहा है और वह देश इन मानव विकास लक्ष्यों को प्राप्त करने के बजाय अपने सीमित संसाधनों को अन्य चीजों पर खर्च कर रहा है, तो सतत विकास असंभव है। चूंकि एक निश्चित समय सीमा में मानव विकास लक्ष्यों को प्राप्त करने का भार उस देश की सरकार पर होता है, इसलिए इस दिशा में सुधार तभी संभव है जब सरकार स्वयं पूरी जिम्मेदारी के साथ काम करे। इसके बाद बात आती है वर्तमान पीढ़ी की महत्वपूर्ण जरूरतों की। इस कार्य को करने का भार व्यक्ति, उद्योग और व्यापार जगत तथा गैर सरकारी संगठनों पर है। यदि संसाधनों का सही उपयोग करना है, तो वर्तमान पीढ़ी की महत्वपूर्ण जरूरतों को तय करने का कार्य बाजार तंत्र और अधिकतम लाभ कमाने की मानसिकता के बजाय पूरी तरह से लोगों के विवेक पर छोड़ना होगा। बाजार तंत्र किसी वस्तु की मांग और आपूर्ति के आधार पर कीमत तय कर सकता है, लेकिन जब आपूर्ति मांग से अधिक हो तो इन्वेंट्री या बिना बिके स्टॉक के रूप में होने वाले नुकसान की भरपाई नहीं कर सकता।
Become a Value Service Provider or Producer
Most of the people feel that to become a Value Service Provider or Producer, there is a need to spend a huge amount separately. However, it is not like that. You do not need to spend anything separately to become a Value Service Provider or Producer. Being a Value Service Provider or Producer has its own advantages which only those who think in this direction know. You can be a Service Provider or Producer of one or multiple Services or products. To become a Value Service Provider or Producer, you also need to take care of your workers, associates, investors and people involved in the entire process. You also cannot ignore your clients and society. Creating value for all requires a balance in work process and approach, but many Service Provider or Producer simply cannot find the time to do so. The result of which is that despite having sufficient capacity, they do not become Value Service Provider or Producer.
If you are interested in becoming a value service provider or producer then email us to know how you can do so.
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Value Service Provider या Producer बनें
ज्यादातर लोगों को लगता है कि Value Service Provider या Producer बनने के लिए अलग से बड़ी रकम खर्च करने की जरूरत होती है, जबकि ऐसा नहीं है। Value Service Provider या Producer बनने के लिए आपको अलग से कुछ भी खर्च करने की जरूरत नहीं है। Value Service Provider या Producer होने के अपने फायदे हैं जो इस दिशा में सोचने वाले ही जानते हैं। आप एक या एकाधिक सेवाओं या उत्पादों के सेवा प्रदाता या निर्माता हो सकते हैं। Value Service Provider या Producer बनने के लिए आपको अपने कर्मचारियों, सहयोगियों, निवेशकों और पूरी प्रक्रिया में शामिल लोगों का भी ध्यान रखना होगा। आप अपने ग्राहकों और समाज को भी नजरअंदाज नहीं कर सकते। सभी के लिए मूल्य बनाने के लिए कार्य प्रक्रिया और दृष्टिकोण में संतुलन की आवश्यकता होती है, लेकिन कई Service Provider या Producer को ऐसा करने के लिए समय नहीं मिल पाता है। जिसका परिणाम यह होता है कि पर्याप्त क्षमता होने के बावजूद वे Value Service Provider या Producer नहीं बन पाते हैं।
यदि आप एक Value Service Provider या Producer बनने में रुचि रखते हैं तो यह जानने के लिए हमें ईमेल करें कि आप ऐसा कैसे कर सकते हैं।
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Our call for MET-FET Sector
We are knocking at your door. Our knock is for MET-FET Sectors, don't ignore it. Our knock is to wake you up to see the rising sun with many different colors. India is poised to become a 5 trillion economy and a strong global brand. Claiming and achieving a specific status (5 trillion economy) is the result of an elaborate process where all components of a country – government, private corporations, people, various institutions, investors and others – align to achieve a broad goal. Government of India is working on multi billion projects in collaboration with private organizations and individuals. In which MET-FET sector will play an important role. You too can be a part of this "Amrit Kaal", provided you do not ignore our knock.
MET-FET सेक्टर के लिए हमारी आहट
हम आपके दरवाजे पर दस्तक दे रहे हैं। हमारी दस्तक MET-FET सेक्टरों के लिए है, इसे नज़रअंदाज न करें। हमारी दस्तक आपको जगाने के लिए है ताकि आप उगते सूरज को कई अलग-अलग रंगों के साथ देख सकें। भारत 5 ट्रिलियन अर्थव्यवस्था और एक मजबूत वैश्विक ब्रांड बनने की ओर अग्रसर है। एक विशिष्ट स्थिति (5 ट्रिलियन अर्थव्यवस्था) का दावा करना और उसे प्राप्त करना एक विस्तृत प्रक्रिया का परिणाम है जहां देश के सभी घटक - सरकार, निजी निगम, लोग, विभिन्न संस्थान, निवेशक और अन्य - एक व्यापक लक्ष्य को प्राप्त करने के लिए एकजुट होते हैं। भारत सरकार निजी संगठनों और व्यक्तियों के सहयोग से बहु अरब लागत वाली परियोजनाओं पर काम कर रही है। जिसमें MET-FET सेक्टर अहम भूमिका निभाएगा। आप भी इस "अमृत काल" का हिस्सा बन सकते हैं, बशर्ते आप हमारी दस्तक को नजरअंदाज न करें।
Happiness Level in India and East Asia Region
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